I 1911 blev den første tunnel opført under jernbanen i stationsbyen. Den var ensporet, og desværre havde bilerne en tendens til at påkøre cyklisterne i tunnelen. Derfor blev det besluttet at opføre en ny tunnel, denne gang en dobbelttunnel, dvs. en tunnel med dobbelt vejbane.
Et stort hjørne af Baagegårds lader måtte allerførst fjernes for at give plads til det ny vejanlæg. På billedet er man i gang med jordarbejdet, der foregår med skovl, mens hestene trækker de fyldte kassevogne.
Jernbanen (foran vandtårnet) løber på volden, hvor gennembruddet til tunnellen vil blive lavet. Selve arbejdet med vejen fandt sted i 1936, og samme år åbnede tunnelen for trafik.
På næste billede ses den ny flotte tunnel, som vi nu har kørt igennem i mere end 80 år. Billedet er også et minde om det danske politi, idet det er dateret 1. august 1943, hvor en dansk betjent endnu kunne stille op midt på gaden. Godt et år efter – den 19. september 1944 gik ”Operation Måge” i gang, hvor tyskerne tog det det danske politi. 2000 betjente blev sendt til tyske koncentrationslejre. Et mørkt kapitel i vores historie.
Indlæg af Lokalhistorisk Arkiv bragt i Folkebladet 4. sept. 2018